I'm home again!

Hej på er, kom hem två i natt och ni anar inte hur kallt jag tycker att det är här! 
Saknar redan värmen i Spanien, solen och de snöfria gatorna som alla ledde till havet.
Dock är det skönt att vara hemma också, finns ju människor jag har saknat! Det optimala hade varit att skicka alla människor man gillar till Spanien och börja ett nytt liv utan alla idioter!

När vi kom fram till Alicante fick vi problem med att få hyrbilen vi hade beställt så vi fick ta en taxi till det första hotellet. Vid två på natten gick jag, Emma, Lavin och Christoffer ut för att leta efter någonting att äta och vi hittade en liten affär där de sålde piroger, det var hur gott som helst! 

Dagen där på åkte vi till Santiago de la Riberia där vi skulle bo resten utav veckan, hotellet vi bodde på hette Albohera hotel och var tre stjärnigt och såg ganska skabbigt ut på bilderna, men när vi väl kom dit blev alla glattöverraskade! Bilderna gjorde verkligen inte hotellet rättvisa. Personalen var jättetrevliga och maten var helt okej, enda nackdelen var att man fick samma frukost varje dag - bröd, smör och aprikossylt!

Vi gick på en liten rundvandring för oss själva och åt spanska churros, tyvärr var dem inte alls lika goda som de i Sverige!


När måndagen kom skulle alla nationaliteter (Sverige, Frankrike, Spanien, Italien och Polen) mötas på spanjorernas skola som låg i grannstaden San Javier  för att lära känna varandra och påbörja projektet.
Vi delades in i grupper på 6 personer och gick sedan ut för att kolla runt i San Javier. Fanns inte jättemycket att se på, men vi såg deras stadshus och deras sportcentrum. 



Tisdagen började med ett besök på ett naturområde där vi fick se tre filmer på spanska. Som ni själva förstår var inte det särskilt roligt att kolla på tre filmer man inte förstår sig på, haha.

Men efter det gick vi upp i ett torn och kollade ut över utsikten, det var inte särskilt fin utsikt, men det var iallafall en utsikt så att säga. Sedan gick vi runt och kollade på deras naturområde. Efter det begav vi oss ut på sjön. Det var soligt och varmt ett tag sedan mulnade det på lite och vi gick in och satte oss.

Och sist men inte minst begav vi oss till skolan igen för att fortsätta på projektet om det europeiska bildarvet.



På onsdagen begav vi oss till Cartagena för att kolla på slott, gammalt stidsskyddsställe(?), romersk teater och en tjurfäktings''borg''. Det var trevligt och väldigt varmt! Vi förstod inte särskilt mycket eftersom alla rundturer var på spanska, men vi gick med ändå, för vad skulle vi annars göra?

Jag och Emma försökte även få en fin bild på påfåglarna som gick runt i Cartagena, det fungerade inte jättebra då ingen ville höja sina stjärtfjädrar för oss..

På kvällen åkte vi alla in till ett shoppingcentrum för att bowla, till en början var jag jättenegativ men när väl bowlingen började var det faktiskt jättekul! Jag och en polack som jag och Emma kom väldigt bra överrens med delade första platsen i våran grupp!


Den sista dagen då vi alla var samlade var i torsdags och började vi med att åka till skolan för att presentera vårat arbete, jag har aldrig varit så upprörd över en presentation som jag var denna. Jag var så rädd att säga fel saker för engelska var det enda språket vi kunde kommunicera på men alla sa att det gick bra, men jag har svårt att tro det. Vi kollade även på alla filmerna som gjordes och begav oss sedan till Murcia för att avsluta detta projektet för denna gången.

Vi besökte Kartedralen, som vi tyvärr inte fick fota inne i (de flesta museum förbjöd detta). Men det var väldigt vackert och mäktigt! Efter det gick vi runt i staden, åt pizza och drack ett par glas vitt vin! Polackerna stannade kvar i Murcia för att de skulle upp 4 på morgonen, det var jättetråkigt för en av polackerna som jag nämnde förut blev våran närmasta ''vän'' under projektet! 



Vid sex på morgonen hade alla länder förutom Sverige lämnat hotellet, så vi var ensamma på hotellet.
Jag försökte ta vara på varje sekund jag hade kvar på våran balkong, jag var helt förälskad i den!

Vi lämnade hotellet vid 11 för att bege oss till Alicante igen. Vi käkade på Burger King, lekte med vagnarna, spelade kort och mellan landade i Berlin. Vi landade i Göteborg vid tio igår kväll och fick lit e utav en chock när kylan mötte oss. Vi fick vänta en stund i Göteborg för att en man som hade varit i Köpenhamn skulle med i samma transport som vi.

Vid halv ett var vi tillbaka till skolan igen och där hämtade min familj mig. Innan vi begav oss hem till Mellerud åkte vi ut till Överby för att käka på Mc Donalds eftersom jag inte hade ätit riktig mat på 10 timmar, var lagomt hungrig kan jag ju säga. Vi var hemma vid två i natt och jag sov 10 timmar innan mamma tvingade mig att gå upp! 

 
 
 
 
 
 



 

Kommentarer
Postat av: morfar

BRA SARA TACK FÖR TITTEN

Svar: Tack för att du kollade morfar!
Sara Brändström

2014-01-20 @ 02:32:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback